Veel bedrijven worstelen nog steeds met het onderhouden van hun social media. Er zijn veel grote bedrijven die er een hele afdeling voor hebben ingericht, met soms wel meer medewerkers dan dat jouw bedrijf in totaal telt. Maar cijfer jezelf niet weg, ook jij kan dit. En anders help ik je er graag mee!
Hieronder lees je een aantal punten waarom social media zo belangrijk is en waar het allemaal handig voor kan zijn.
Zichtbaar en bereikbaar
In deze tijd is social media onmisbaar voor elk bedrijf. Of je nou een startup bent die duurzame koffiebonen verkoopt, een internationaal bedrijf met misschien wel meer dan 500 medewerkers runt, of ergens daar tussenin, tegenwoordig is het echt noodzakelijk om actief te zijn op social media. Jouw klanten verwachten dat ze een bedrijf online kunnen vinden en volgen. Stel ze niet teleur! Want als jij niet zichtbaar bent, zien ze vast wel een ander. En dat wil je niet!
Vergroot je (naams)bekendheid
Als je een bedrijf start is het natuurlijk belangrijk dat je gezien wordt. Hoe pak je dat aan? Precies, social media! Social media is een goedkoop middel om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Vooral in het begin zullen veel vrienden, familie en kennissen jouw bedrijf liken, delen en reageren op de berichten die je plaatst. Gratis reclame! Tijdens de opstartfase kan dat enorm helpen om een goede start te maken.
Blijf in contact
Als klanten jouw bedrijf gevonden hebben of door anderen – op wat voor manier dan ook – op de hoogte zijn gebracht van het bestaan, dan is social media DE manier om in contact te komen en te blijven met je (potentiële) klanten.
Mensen zoeken meer dan ooit naar online producten en diensten. Ze doen online inspiratie op, bekijken de mogelijkheden en alternatieven en vergelijken de prijzen. Als jij op de sociale media kanalen van jouw bedrijf regelmatig je producten en/of diensten promoot en dit uniek onder de aandacht brengt zal jouw bedrijf langer blijven hangen dan bedrijven die dit niet doen. Zo neem je vooraf al twijfel weg en kiezen mensen sneller voor jouw bedrijf, omdat ze alle opties al duidelijk voorbij hebben zien komen en zich al in een bepaalde mate verbonden voelen met jouw bedrijf.
Meer verkeer
Als je op social media goed zichtbaar en actief bent en regelmatig naar je website verwijst, zie je na verloop van tijd meer verkeer op je website. Met meer (online) klanten als logisch gevolg.
Verwijs bijvoorbeeld met een grappige foto naar je website en maak mensen nieuwsgierig. De link naar je website moet makkelijk te vinden en goed zichtbaar zijn. Denk aan een werkende link in je Instagram bio en een zichtbare ‘contact’ knop op je Facebook-pagina.
Snelheid en gemak
Bied je nieuwe diensten aan of verkoop je een uniek product dat iedereen zo snel mogelijk moet weten? Of pas je regelmatig je openingstijden aan, tijdens bijvoorbeeld feestdagen of in de verschillende seizoenen? Ook dan is social media het middel om jouw klanten op de hoogte te brengen. Dit doe je makkelijk en snel via alle social media kanalen waarop jouw bedrijf actief is. Zo zijn jouw klanten direct op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen jouw bedrijf.
Creëer betrokkenheid
Als jouw bedrijf veel vaste klanten heeft is het belangrijk om de hierboven genoemde ontwikkelingen te communiceren. Dit levert namelijk vaak veel reacties op, vooral als je dit op een unieke en ludieke manier naar buiten brengt. En hoe meer reacties, hoe beter! Je bericht wordt namelijk vaker getoond als het algoritme van het social media kanaal merkt dat er veel respons op komt.
Hoe je dit aanpakt is natuurlijk afhankelijk van hoe jij jouw bedrijf in de markt wil zetten, maar voor elke optie zijn er genoeg creatieve mogelijkheden te bedenken. Jouw berichten moeten klanten overtuigen om actie te ondernemen. Als dat nou reageren, liken of nadenken is, als je maar blijft hangen in hun hoofd. De rest volgt daarna.
Ben je overtuigd door dit verhaal, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen, of hoe je de social media van jouw bedrijf gaat onderhouden? Misschien omdat je te weinig inspiratie hebt, of simpelweg de tijd er gewoon niet voor hebt?
Neem dan gerust contact met mij op, want ik help je er graag mee!